Každou neděli v pravé poledne. Řešení bude zveřejněno následující týden. Netradiční a zábavné úlohy vybírá Jiří Marek.
L. Prokeš, Schach magazin 1918,
Bílý táhne a vyhraje.
Řešení předchozí úlohy
Bílý potřebuje získat tempo, aby stihl králem dojít k pěšcům, přitom však věž musí zůstat na první řadě, aby zabránila rychlé proměně. Řešením je šach věží z d1…
1. Kd2! (tahy věží vždy váznou na postupu pěšců, např. 1. Vg1? f2 nebo 1. Vh1? g2) f2 (nebo g2) 2. Vd1 Ke5 (po 2…g2 přijde 3. Ke3+) 3. Ke3 a pěšci padnou 1:0.
Když posuneme černého krále z d6 na d5, může bílý vynutit pouze remízu. Již nevychází 1. Kd2 pro Ke4! a černý blokuje soupeři přístup k černým pěšcům. Správné je proto 1. Vf1 g2 (1…Ke4 2. Ke1 Ke3 3. Vxf3+ Kxf3 4. Kf1 =) 2. Ke1 Ke4 3. Kf2 gxf1D+ 4. Kxf1 Ke3 5. Ke1 =
Mimochodem, když posuneme černého krále z d6 až na d4, je pozice za černého vyhraná.
[ratings]